Επαναπροσδιορίζοντας Πρακτικές: Oργανική και Φωνητική Μουσική σε Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα και στην Κοινότητα - VocalOrganMusEdu2023

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
17 Ιουλ 2023 έως 28 Ιουλ 2023
Αθήνα

 

Το Θερινό Σχολείο (Θ.Σ.) VocalOrganMusEdu2023 με τίτλο: «Επαναπροσδιορίζοντας Πρακτικές: Οργανική και Φωνητική Μουσική σε Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα και στην Κοινότητα» έχει σχεδιασθεί ώστε οι συμμετέχοντες να εντρυφήσουν, αφενός, στις αρχές της διδακτικής της φωνητικής αγωγής σε χορωδιακά σχήματα παιδιών και νέων στο σχολικό περιβάλλον ή την κοινότητα, εστιάζοντας στις ιδιαιτερότητες της παιδικής και της εφηβικής φωνής και παρουσιάζοντας στρατηγικές διδασκαλίας για παιδιά και νέους με ή και χωρίς ειδικές φωνητικές γνώσεις.  Η παρακολούθηση του οδηγεί στην απόκτηση 5 ECTS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων).

Απευθύνεται σε διευθυντές σχολικών και εξωσχολικών παιδικών και νεανικών χορωδιών ώστε να οργανώσουν αποτελεσματικά την καλλιτεχνική τους δράση μέσα από την επιλογή κατάλληλου χορωδιακού ρεπερτορίου και την εφαρμογή φωνητικών ασκήσεων που καλλιεργούν τις παιδικές και εφηβικές φωνές. Αφετέρου, εστιάζει στην θεωρητική και εργαστηριακή μαθησιακή διαδικασία της τεχνικής και της  κινησιολογίας του μαέστρου καθώς και τις βασικές αρχές της στιλιστικής διεύθυνσης ορχηστρικών μουσικών συνόλων με ειδικά παραδείγματα αναφοράς ανάλογα με την εποχή, το ύφος και την υφή του προτεινόμενου έργου εκ μέρους των διδασκόντων, προς επεξεργασία και διεύθυνση από τους συμμετέχοντες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε τεχνικές μελέτης, σωματικής συναισθησίας και επαφής με τα μουσικά σύνολα, αλλά και το κοινό καθώς ενθαρρύνεται η ανάληψη καλλιτεχνικών πρωτοβουλιών από τους ίδιους τους συμμετέχοντες.

Σε ειδικές διδακτικές ενότητες, επιχειρείται η προσέγγιση του μουσικοπαιδαγωγικού έργου του Zoltán Kodály, εστιάζοντας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συστήματος και της παιδαγωγικής φιλοσοφίας για τη διεύθυνση φωνητικών συνόλων. Γίνεται εκτενής αναφορά για το Ουγγρικό Χορωδιακό Κίνημα, τη θέση του δημοτικού τραγουδιού σε αυτήν και τη λειτουργία του ως μέσο ανάπτυξης της εθνικής ταυτότητας. Προσφέρονται επιλεγμένα παραδείγματα χορωδιακής εργογραφίας του Zoltán Kodály, τα οποία θα αναλυθούν μουσικολογικά.

Αναλύονται, επίσης, κομμάτια του Ελληνικού Χορωδιακού ρεπερτορίου, με έμφαση στη φωνητική προετοιμασία των συμμετεχόντων.

Το πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα προετοιμασία και διεύθυνσης οργανικών συνόλων για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας, η οποία συνοδεύεται από ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό. Οι προτάσεις επικεντρώνονται σε στρατηγικές που σχετίζονται με την ανάπτυξη αποτελεσματικής τεχνικής για την ασφαλή διαχείριση και διεύθυνση έργων ειδικά γραμμένων για παιδιά μικρών ηλικιών με όργανα Orff.

Στο Θερινό Σχολείο δίνεται η δυνατότητα της συμμετοχής σε Master Class για τη Μουσική Δωματίου, τη μελέτη και τη διεύθυνσή της, εντρυφώντας σε νέες μεθοδολογίες με διεθνή προοπτική για τη μουσική εκπαίδευση αλλά και την προετοιμασία συναυλίας εκ μέρους των συμμετεχόντων με συμμετοχή τους στα εργαστήρια τσέλου, κοντραμπάσου και μουσικής Δωματίου με σολίστες διεθνούς εμβέλειας. Το Θερινό Σχολείο στοχεύει, μέσα από θεωρητικές - παιδαγωγικές προσεγγίσεις, στην διεύθυνση έργου (για φωνητικό ή οργανικό σύνολο) που θα τύχουν πρακτικής εφαρμογής σε τελικό καλλιτεχνικό project.

 

Με την ολοκλήρωση της παρακολούθησης του Θερινού Σχολείου, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να:

  • αποκτήσουν ικανότητα οργάνωσης, διδασκαλίας και παιδαγωγικής της χορωδίας  με παιδιά και νέους.
  • αποκτήσουν ικανότητα μουσικής διεύθυνσης (κινησιολογίας) φωνητικών συνόλων.
  • αποκτήσουν εξοικείωση με μια ευρεία γκάμα χορωδιακού ρεπερτορίου για όμοιες και μικτές φωνές.
  • αποκτήσουν ικανότητα μουσικής προετοιμασίας ενός φωνητικού συνόλου και η πραγματοποίηση μιας συναυλίας χορωδιακής μουσικής.
  • διευθύνουν όλους τους ρυθμούς, να δείχνουν την άρθρωση και τις δυναμικές και να έχουν ανεξαρτησία χεριών,
  • καταρτίζουν, να προετοιμάζουν και να διδάσκουν ένα κατάλληλο για τη δική τους ορχήστρα ρεπερτόριο,
  • επιλέγουν και να οργανώνουν το υλικό της ορχήστρας,
  • μυηθούν μετά από αποτελεσματική μελέτη και καθοδήγηση στην καλύτερη επαφή με μουσικούς που συμπράττουν
  • διευθύνουν ένα σύνολο Μουσικής Δωματίου
  • αποκτήσουν ικανότητα προετοιμασίας μιας παρτιτούρας συμφωνικής μουσικής
  • κατανοούν τον τρόπο μελέτης ενός Διευθυντή Ορχήστρας, τις μουσικές και επικοινωνιακές απαιτήσεις στο έργο του, αλλά και τα πνευματικά εφόδια που αυτός χρειάζεται
  • εξασκούνται  στη βασική τεχνική και ερμηνευτική κινησιολογίας μουσικής διεύθυνσης, διευθύνοντας ορχηστρικά συμφωνικά έργα
  • πραγματοποιούν μια αποτελεσματική πρόβα ορχηστρικών ή φωνητικών συνόλων,
  • διαχειρίζονται τις ανθρώπινες επαφές με τους μουσικούς και όλους τους ανθρώπους της παραγωγής.
  • γνωρίζουν το θεμελιώδες έργο του Zoltán Kodály και τις βασικές παιδαγωγικές αρχές του Μουσικοπαιδαγωγικού Συστήματος Kodály
  • αποκτήσουν άνεση στις πρακτικές τους για την αξιοποίηση οργάνων Orff σε χώρους δημιουργικής απασχόλησης
  • οργανώσουν υλικό ενορχηστρωμένο για συγκεκριμένο ηλικιακό επίπεδο.

Η καινοτομία του συγκεκριμένου θερινού σχολείου συνίσταται στην καθημερινή πρακτική άσκηση με σύνολα ώστε να διασφαλιστεί ένα περιβάλλον αμιγούς πρακτικής άσκησης των συμμετεχόντων ως μαέστροι φωνητικών και οργανικών συνόλων. Για αυτό το λόγο, στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου θα οργανωθεί συναυλία με παρουσίαση των έργων που διδάχθηκαν από τους συμμετέχοντες ανοικτή στο κοινό.