Θερινό Σχολείο στις Οπτικοακουστικές Τέχνες και την Επικοινωνία - AudioVisual2013
Ο γενικός στόχος των σεμιναρίων είναι:
ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΤΕ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΑΣ
με μαθήματα πανεπιστημιακού επιπέδου.
Στόχος, o κάθε σπουδαστής
να προχωρήσει τις γνώσεις του
ένα βήμα πιο μπροστά
από εκεί που ήταν πριν έρθει στη Μυτιλήνη.
Προφανώς, κάποια σεμινάρια είναι κατάλληλα για αρχάριους και κάποια για πιο προχωρημένους, αλλά, μέσα στα σεμινάρια, δεν υπάρχουν στεγανά: ο κάθε σπουδαστής ξεκινάει στην αρχή της εβδομάδας από αυτά που γνωρίζει (άλλος λιγότερα, άλλος περισσότερα) για τις οπτικοακουστικές τέχνες και τη φωτογραφία. Ολοκληρώνει την εβδομάδα λύνοντας τις απορίες του, καλύπτοντας τυχόν κενά στις γνώσεις του και έχοντας στα χέρια του ένα φωτογραφικό δοκίμιο ή ένα μικρό ντοκιμαντέρ ή μια-δυο ασκήσεις που αποδεικνύουν στον ίδιο και στους άλλους, ότι οι γνώσεις του έχουν προχωρήσει λίγο πιο μπροστά, πιο ψηλά, πιο μακριά.
Αν και τα σεμινάρια είναι από καθηγητές πανεπιστημίου και αντιμετωπίζονται με την ίδια σοβαρότητα που γίνονται οι πανεπιστημιακές παραδόσεις, προφανώς, δεν μπορούν να καλύψουν ύλη αντίστοιχη με αυτή των πανεπιστημιακών εξαμήνων μέσα σε 5-7 ημέρες. Γι αυτό, η οργάνωση της ύλης δίνει έμφαση σε συγκεκριμένα επιμέρους σημεία των οπτικοακουστικών τεχνών και θεωρίας, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούν στο περιορισμένο αυτό χρονικό διάστημα.
Κάθε σεμινάριο/workshop απαιτεί υποχρεωτική παρουσία και περιλαμβάνει υποχρεωτικές ασκήσεις, ώστε στο τέλος να γίνεται αξιολόγηση του σπουδαστή ως προς την επιτυχημένη η όχι συμμετοχή του. Η επιτυχημένη συμμετοχή επιβραβεύεται με Βεβαίωση του πανεπιστημίου Αιγαίου που αντιστοιχεί σε δυο ECTS (Ευρωπαϊκές Πιστωτικές Μονάδες).
Τα σεμινάρια έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε τα 3ωρα ή 4ωρα μαθήματα να γίνονται το πρωί, και να υπάρχει χρόνος για ξεκούραση ή ασκήσεις το απόγευμα. Τα σεμινάρια της ίδιας εβδομάδας έχουν σχεδιαστεί ώστε να αλληλοσυμπληρώνονται, και να μπορεί ο σπουδαστής να παρακολουθεί περισσότερα από ένα στις ίδιες ημέρες.
Όλα τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στα στούντιο, εργαστήρια και αίθουσες διδασκαλίας του τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας (ΤΠΤΕ) του πανεπιστημίου Αιγαίου στη Μυτιλήνη. Το πανεπιστήμιο παρέχει φωτογραφικές μηχανές, βιντεοκάμερες, PC workstations κλπ, αλλά προφανώς οι σπουδαστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά το δικό τους εξοπλισμό.
Οι εγγραφές ξεκίνησαν. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Δηλώστε το ενδιαφέρον σας πατώντας ΕΔΩ.
Με τη συμπλήρωση της αίτησης εγγραφής, δεν αναλαμβάνετε άμεση οικονομική υποχρέωση, όμως κατοχυρώνετε τη θέση σας στη σειρά προτεραιότητας.
Μετά από μερικές ημέρες και αφού αξιολογηθεί η αίτησή σας, θα σας σταλεί mail για να καταβάλετε τα δίδακτρα και να ολοκληρωθεί έτσι η εγγραφή.
AΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
κύκλος: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟΤΟ ΦΑΚΟ
Εβδομάδα Δευτέρα 1 Ιουλίου - Σάββατο 6 Ιουλίου:
(09.00 - 12.00) σεμινάριο/workshop: ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΙΑ.
Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία με εικόνες και ήχους, είτε πρόκειται για διαφημιστικό είτε για ταινία μεγάλου μήκους; Πώς την προετοιμάζουμε συγγράφοντας την στο χαρτί; Το σεμινάριο ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΙΑ είναι εισαγωγή στον τρόπο δημιουργίας μιας ιστορίας και τη συγγραφή της πριν το γύρισμα. Ξεκινάει από την αρχή και συνδέει την πρακτική της σεναριογραφίας με τις βασικές θεωρίες που επικρατούν παγκοσμίως, λύνοντας ταυτόχρονα επιμέρους απορίες όλων των ειδών. Στο τέλος του σεμιναρίου, ο κάθε σπουδαστής θα έχει συγγράψει βασικά μέρη του δικού του σεναρίου. Oι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν:
- ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΙΔΕΑ ΣΤΟ ΤΕΛΙΚΟ DRAFT: Τα στάδια κατασκευής και η γραπτή μορφή ενός σεναρίου.
- ΤΡΙΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΟΞΟ: Ιστορία, Πλοκή, Θέμα, Φόρμα, Είδος, Ύφος και το παράδοξο ενός γραπτού κειμένου που αφηγείται μια ιστορία με εικόνες και ήχους.
- ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΔΟΜΗ: Τρεις πράξεις – οκτώ σεκάνς – δύο turning points – ένας καταλύτης.
- ΠΛΟΚΗ = ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ. Πρωταγωνιστής - Ανταγωνιστής, επιθυμία - βαθύτερη ανάγκη των χαρακτήρων, σχέδιο του πρωταγωνιστή και επιπλοκές.
- ΟΙΚΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ: Σκηνή – σεκάνς – πράξη. Υποπλοκές και δευτερεύοντες χαρακτήρες.
- ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΚΗΝΗ: Διάλογος και δράση, χώρος και χρόνος, δραματική κατάσταση και νόημα της σκηνής.
Διδάσκει ο ΝIKOΣ ΛΕΡΟΣ, έμπειρος σεναριογράφος ιστοριών, βραβευμένος σκηνοθέτης και λέκτορας (ΠΔ 407) σκηνοθεσίας και μοντάζ ΤΠΤΕ Παν. Αιγαίου.
(12.00-15.00) σεμινάριο/workshop: ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΟΛΗΨΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΝΤΑΖ.
Πώς χειριζόμαστε μια κάμερα; Πώς μπορούμε να τραβήξουμε υλικό που να μπορεί να το δει ευχάριστα οποιοσδήποτε θεατής; Πώς μοντάρουμε αυτό το υλικό ώστε να βγάλουμε ένα αρχείο που να μπορεί να ανεβεί στο yοutube ή να γίνει DVD-video;Τα μαθήματα περιλαμβάνουν:
- Εισαγωγή στη τεχνολογία των βιντεοκαμερών.
- Εισαγωγή στα ψηφιακά αρχεία ήχου και εικόνας.
- Βασικές αρχές εικονοληψίας.
- Βασικές αρχές μοντάζ.
- Ασκήσεις με κάμερα στο χέρι.
- Μοντάζ του τραβηγμένου υλικού από την εισαγωγή ως το τελικό προϊόν.
Διδάσκουν ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΠΑΘΗΣ, ΕΤΕΠ Οπτικοακουστικών ΤΠΤΕ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΠΕΤΕΑΣ, λέκτορας Σκηνοθεσίας και Σεναριογραφίας ΤΠΤΕ, συγγραφέας του βιβλίου "Η βιντεοκάμερα και η οπτικοακουστική καταγραφή".
Εβδομάδα 8 Ιουλίου - Σάββατο 13 Ιουλίου:
(09.00-12.00) σεμινάριο: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Συμπληρώνοντας το γνωσιακό πλαίσιο της προηγούμενης εβδομάδας, η έμφαση δίνεται στη θεωρία ενός δημοφιλέστατου οπτικοακουστικού είδους, του ντοκιμαντέρ.
Το περιεχόμενο των διαλέξεων περιλαμβάνει:
- Τι είναι η μη μυθοπλαστική ταινία. Τι κοινό έχουν τα ντοκιμαντέρ με τις μυθοπλαστικές ταινίες. Ποιές είναι οι συμβάσεις και η φιλμική γλώσσα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή νοήματος στο ντοκιμαντέρ;
- Ντοκιμαντέρ και Προπαγάνδα. Κλασικές μη μυθοπλαστικές ταινίες καθόρισαν τις τεχνικές των ντοκιμαντέρ σκηνοθετών που ασχολήθηκαν με τον απόλυτο πόλεμο.
- Ιστορία και Ντοκιμαντέρ σύνθεσης. Βιογραφίες και Αυτοβιογραφίες.
- Ο παρατηρητής και ο παρατηρούμενος.Το Cinema Verite. Οι τεχνολογικές καινοτομίες που κατέστησαν δυνατό το cinema verite και το direct cinema.
- Σύνορα και όρια: Ντοκιμαντέρ, Ντοκου-δράμα, και Ψευδο-ντοκιμαντέρ. Νέες προκλήσεις και νέες μορφές.
- Ο Ρόλος του Ντοκιμαντέρ στην Κοινωνική Έρευνα. Ο ρόλος των συνεντεύξεων που αποτελούν βασικά εργαλεία συλλογής πληροφορίας/δεδομένων, ενώ παράλληλα αποτελούν βασικά δομικά στοιχεία της αφήγησης. Στην συγκεκριμένη παρουσίαση εξετάζουμε τόσο τη μεθοδολογική διάσταση, όσο και την αφηγηματική.
- O Ρόλος του Ντοκιμαντέρ στους Πολιτιστικούς Οργανισμούς. To ντοκιμαντέρ συχνά αποτελεί εργαλείο προώθησης δημοσίων σχέσεων καθώς χρησιμοποιείται για την προώθηση του οργανισμού. Στην συγκεκριμένη παρουσίαση εξετάζουμε παραδείγματα ενσωμάτωσης του ντοκιμαντέρ στις δημόσιες σχέσεις.
Διδάσκουν οι ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΑΘΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεωρίας των Ψηφιακών Οπτικοακουστικών Τεχνών και του Κινηματογράφου ΤΠΤΕ και ο ΦΙΛΗΜΩΝ ΜΠΑΝΤΙΜΑΡΟΥΔΗΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής των ΜΜΕ και Πολιτισμού ΤΠΤΕ.
(12.00-15.00) σεμινάριο/workshop: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΟΛΗΨΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΙ ΕΡΓΩΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ (ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ-ΡΕΠΟΡΤΑΖ-ΚΑΛΥΨΕΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ).
Συμπληρώνοντας το γνωσιακό πλαίσιο της προηγούμενης εβδομάδας, η έμφαση δίνεται στο σχεδιασμό και εικονοληψία των έργων καταγραφής και των ντοκιμαντέρ, που αποτελούν και τη μεγάλη πλειοψηφία των έργων που γυρίζουν οι ερασιτέχνες και οι επαγγελματίες. Τα μαθήματα περιλαμβάνουν:
-
Θεωρία των έργων καταγραφής και των ντοκιμαντέρ.
-
Σχεδιασμός και σενάριο στα έργα καταγραφής.
-
Το ντεκουπάζ στα έργα καταγραφής.
-
Η εικονοληψία στα έργα καταγραφής- οι 13 επιλογές του εικονολήπτη.
-
Workshop: εικονοληψία και σχολιασμός πραγματικών συνεντεύξεων, ρεπορτάζ και εκδηλώσεων.
Διδάσκει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΠΕΤΕΑΣ, λέκτορας Σκηνοθεσίας και Σεναριογραφίας ΤΠΤΕ, συγγραφέας του βιβλίου "Η βιντεοκάμερα και η οπτικοακουστική καταγραφή".
Εβδομάδα Δευτέρα 15 Ιουλίου - Κυριακή 21 Ιουλίου:
workshop: MAKE A DOCUMENTARY FROM A TO Z IN 7 DAYS- αγγλόφωνο
Εντατικό επταήμερο "ολοήμερο" σεμινάριο για "προχωρημένους ερασιτέχνες" και επαγγελματίες με αλλοδαπούς και Έλληνες καθηγητές.
A seven day workshop in English that contains 30 hours of teaching and "unlimited" hours of practice. It aims at offering an overall view of the documentary production process, from the development of the basic idea to the final product. There are 3-5 hour sessions every morning, while the afternoons will be free for practice or leisure. No special academic qualifications or degrees are required. However, the student has to be capable of participating and contributing to the final projects.
The workshop consists of lectures and exercises on documentary scriptwriting, camerawork and editing, based on international standards. At the beginning, students work on their own selecting and researching on a topic while they have training exercises on camerawork and editing. Then, they make teams and proceed to the shooting and editing stages. At the end, at least ten different short documentaries will have been produced and will be ready for screening.
The University of the Aegean has invited scholars from various international institutions to teach their expertise next to the Greek colleagues:
* ANDREAS TRESKE, internationally acclaimed editor, lecturer at the Department of Cinema and Digital Media IZMIR UNIVERSITY OF ECONOMICS, Turkey
* ANDY PATON, Αssistant Πrofessor at the School of Film, Sound and Vision, Faculty of Arts & Creative Technologies , UNIVERSITY OF STAFFORDSHIRE, UK
* GREGORY PASCHALIDIS, Αssociate Πrofessor in the Department of Media and Communication, ARISTOTLE UNIVERSITY, Greece
* YANNIS SKOPETEAS, lecturer in Screenwriting and Direction at the Department of Cultural Technology and Communication, UNIVERSITY OF THE AEGEAN, Greece.
και ΔΩΡΕΑΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ 13 ΚΑΙ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ με θέμα "Εισαγωγή στην εικονοληψία και το μοντάζ, ιδίως ταινιών ντοκιμαντέρ"
Πριν από το εντατικό σεμινάριο θα προηγηθεί, για όσους το επιθυμούν, ένα σεμινάριο προετοιμασίας 10 ωρών το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Ιουλίου με θέμα "Εισαγωγή στη εικονοληψία και το μοντάζ, ιδίως ταινιών ντοκιμαντέρ ". Το έξτρα διήμερο σεμινάριο είναι εντελώς ΔΩΡΕΑΝ για όσους δηλώσουν το σεμινάριο "Μake a documentary in 7 days" και στοχεύει να λύσει απορίες και ζητήματα όσων δε νιώθουν πολύ σίγουροι στο χειρισμό της καμερας και του μοντάζ, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια απερίσπαστοι να παρακολουθήσουν το 7ήμερο σεμινάριο (που προβλέπεται συναρπαστικό καθώς θα καταλήγει στη δημιουργία ταινίων έτοιμων για προβολή σε φεστιβάλ υπό την καθοδήγηση εμπειρότατων καθηγητών). Δηλαδή επι της ουσίας πλέον πρόκειται για 9ήμερο εντατικό σεμινάριο ντοκιμαντέρ(13 με 21 Ιουλίου),
κύκλος: Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
Eβδομάδα Δευτέρα 22 - Σάββατο 27 Ιουλίου:
(09.00 -12.00) σεμινάριο/workshop: ΦΩΤΟΓΡΑΦIΚΗ ΕΙΚΟΝΑ: IΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
Η φωτογραφική τέχνη σε έξι ημέρες. Οι βασικοί σταθμοί στη ιστορία της, η σχέση της με τα εικαστικά, η σημερινή κατάσταση. Αλλά και η φωτογραφική τέχνη στην πράξη με εξηγήσεις για τη φωτογραφική τεχνολογία, φωτογραφικές ασκήσεις και κριτική φωτογραφιών των συμμετεχόντων. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν:
- Η τεχνολογία της φωτογραφικής κάμερας.
- Η κάμερα και ο φωτογράφος. Οι αποφάσεις του φωτογράφου πριν το κλικ.
- Ο φωτογράφος και η εικόνα. Το μήνυμα, το σύμβολο, η καταγραφή.
- Από τη δαγκεροτυπία στις αρχές του 20ου αιώνα. Η φωτογραφική εικόνα ως νέο μέσο αναπαράστασης, καταγραφής και αφήγησης. Οι απαρχές και η διαμόρφωση της φωτογραφικής εικόνας. Η φωτογραφική εικόνα και τα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και 20ου αιώνα.
- Η φωτογραφική εικόνα και θεωρία έως το 1935. Ο Alfred Stieglitz, o Eugene Atget και οι αντιλήψεις γύρω από την «καλλιτεχνική» φωτογραφία. Το ιδεολογικό περιεχόμενο της «Νέας Αντικειμενικότητας», η διαμόρφωση της κοινωνικής φωτογραφίας (Lewis Hine, FSA), ο Σουρεαλισμός και η Ρωσική Πρωτοπορία.
- Η φωτογραφική εικόνα από το 1936 έως το 1945/50. Henri Cartier Bresson και Robert Capa. To Magnum και το φωτορεπορτάζ. Η Ελληνική φωτογραφία.
- Η εξέλιξη της φωτογραφικής εικόνας μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Φωτογραφία, καλλιτεχνικά κινήματα και πολυμεσική τέχνη. Φωτογραφία, video και η κυριαρχία της ψηφιακής εικόνας.
Διδάσκουν οι ΕΥΗ ΣΑΜΠΑΝΙΚΟΥ, αν. καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Πολιτισμού του 21ου αιώνα ΤΠΤΕ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΠΕΤΕΑΣ, λέκτορας Σκηνοθεσίας και Σεναριογραφίας ΤΠΤΕ (με Μaster of Arts στη Φωτογραφία από το Goldsmiths University of London).
(12.00 -15.00) σεμινάριο/workshop: ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚHΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
Χρησιμοποιώντας το photoshop για την επεξεργασία φωτογραφιών και τη δημιουργία των εικόνων που επιθυμούμε.
H διόρθωση, βελτίωση, επεξεργασία και διαχείριση ψηφιακών εικόνων, με το βάθος και την ολιστική προσέγγιση που είναι αναγκαία για να μην την ξεχάσετε ποτέ. Ο κάθε συμμετέχων μπροστά στο δικό του pc workstation αναλύει και δοκιμάζει πρακτικές και τεχνικές χρήσης. Το περιεχόμενο των μαθημάτων περιλαμβάνει διαλέξεις και ασκήσεις πάνω στα:
* Ανάλυση βασικών χαρακτηριστικών ψηφιακής εικόνας όπως: απόκτηση εικόνας, εικονοστοιχείο (pixel), βάθος εικόνας, ανάλυση εικόνας, είδη εικόνων, μέγεθος αρχείου.
* Βασικές αρχές συμπίεσης ψηφιακής εικόνας, αποθήκευση για το διαδίκτυο, είδη αποθήκευσης (format)
* Βασικές αρχές ψηφιακής τοπικής επεξεργασίας εικόνας που περιλαμβάνουν: Διόρθωση φωτισμού, επεξεργασία ιστογράμματος, ισορροπία φωτισμού
* Γεωμετρικοί μετασχηματισμοί σε ψηφιακή εικόνα όπως: Αλλαγή διαστάσεων, περιστροφή, στρέβλωση, διόρθωση προοπτικής, η έννοια της παρεμβολής (Δικυβική, διγραμμική)
* Μορφολογία ψηφιακής εικόνας όπου θα αναλυθούν: Φίλτρα, μάσκες, αναγνώριση ακμών, διόρθωση θορύβου, καλλιτεχνικά φίλτρα, unsharp masking, όξυνση εικόνας
* Ειδικά θέματα επεξεργασίας εικόνας όπως: ειδικά εφέ, στεγανογραφία, υδατογραφήματα.
Διδάσκει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, μόνιμος επίκουρος καθηγητής Πληροφορικής με έμφαση στην Ανάλυση και Επεξεργασία Εικόνας ΤΠΤΕ και η ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΕΛΙΔΟΥ, διδ. καθηγητρια Γραφιστικής και σχεδιασμού πολυμεσικών εφαρμογών στο ΤΠΤΕ.
Εβδομάδα Δευτέρα 29 Ιουλίου - Παρασκευή 2 Αυγούστου:
(09.00 -12.00) σεμινάριο: PHILOSOPHY, VISUAL CULTURE AND THE IMAGE - αγγλόφωνο
A 5-day seminar on the Image from a perspective totally different from these used in the Photography and film schools; aesthetics as a direction of philosophy and the limits of camera image. Contents include:
- Ancient and Renaissance Philosophies of the Arts and their Relevance for Todays Thinking
- Kant and Schopenhauer on the Image and their Reception in Contemporary Philosophies of the Arts
- From Nietzsche and Heidegger towards More Recent Hermeneutical Approaches to the Arts.
- Contemporary Aesthetics .
The lectures are given by Dr. STEFAN LORENZ SORGNER, lecturer of Medical Ethics at the University of Erlangen-Nuernberg and ΕVI SAMPANIKOU, ass. Professor in History of Art and Culture of 21rst century , University of the Aegean.
(12.00 -15.00) σεμινάριο: Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΣΤΑ ΚΟΜΙΚΣ
-
Κόμικς και Πολιτισμός της Εικόνας: Η πολιτισμική διάσταση ενός εικαστικού αφηγηματικού μέσου.
-
Εικόνα, επιστημονική φαντασία και κόμικς.
-
Ρεαλιστική εικόνα και κόμικς.
-
Χιουμοριστική εικόνα και κόμικς.
-
Πολιτισμός των Κόμικς: η Ελληνική εκδοχή.
Διδάσκουν οι ΕΥΗ ΣΑΜΠΑΝΙΚΟΥ, αν. καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Πολιτισμού του 21ου αιώνα ΤΠΤΕ.
Υποστήριξη ΠΑΝΟΣ ΚΡΗΤΙΚΌΣ διδακτορικός ερευνητής.
Τριήμερο Τρίτη 30 Ιουλίου - Πέμπτη 1 Αυγούστου (12.00-17.00)
Εντατικό σεμινάριο/workshop: H ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ (διεύθυνση Φωτογραφίας και φωτισμός στον κινηματογράφο και την τηλεόραση)
Eντατικό τριήμερο σεμινάριο για "προχωρημένους ερασιτέχνες" και επαγγελματίες για ένα θέμα που διδάσκεται με πλημμελή συνήθως τρόπο στις ιδιωτικές σχολές: το φωτισμό, αλλά και ευρύτερα τη διεύθυνση φωτογραφίας στα οπτικοακουστικά έργα. Κεντρικός προβληματισμός, πώς η πρωτότυπη κινηματογράφηση (principal photography) οδηγεί σε συγκεκριμένο αφηγηματικό ρυθμό. Στόχος του σεμιναρίου να εμβαθύνουμε σε αυτήν την προσέγγιση, μέσα από ανάπτυξη συνθηκών δημιουργικού φωτισμού. Το περιεχόμενο διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα:
1) Εξοικείωση με το χειρισμό φωτιστικού εξοπλισμού τελευταίας τεχνολογίας, τόσο του Πανεπιστημίου όσο και ειδικά μεταφερμένου από τις μεγαλύτερες εταιρείες φωτισμού της Αθήνας, οι οποίες είναι χορηγοί του σεμιναρίου.
2) Ασκήσεις με στόχο το γύρισμα μικρών σκηνών, εμβαθύνοντας στο δημιουργική χρήση ποικίλων φωτιστικών σωμάτων τεχνητού φωτός.
3) Προβολή και μελέτη αποσπασμάτων ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ του διδάσκοντα Δημητρη Θεοδωρόπουλου. Αποσπάσματα από ταινίες στις οποίες έχει συνεργαστεί:
Μεγάλου & μικρού μήκους μυθοπλασίας:
-
Η καρδιά του κτήνους, 2006, Ρένος Χαραλαμπίδης
-
Ηθικόν ακμαιότατον, 2006, Σταμάτης Τσαρουχάς
-
Καντίνα, 2009, Σταύρος Καπλανίδης
-
Μικρές εξεγέρσεις, 2010, Κυριάκος Κατζουράκης
-
Το ταμένο, 2003, Μάρσα Μακρή
-
Στεγνό καθάρισμα, 2005, Μάρσα Μακρή
-
Φύλακας άγγελος, 2006, Δημήτρης Μπαβέλας
-
Μια στιγμή κι έρχομαι, 2007, Λουκάς Φωτόπουλος
-
Μαριονέττα, 2008, Μήνως Νικολακάκης
-
Happy life, 2010, Μήνως Νικολακάκης
-
Κινητά στοιχεία, 2011, Ανδρέας Σιαδήμας
-
Το πατάρι, 2011, Μήνως Νικολακάκης
και ντοκιμαντέρ:
-
Φλέρυ, τρελή του φεγγαριού, 2003, σκην.-Αντώνης Μποσκοΐτης, δ/νση φωτό- Δ. Θεοδωρόπουλος
-
Play it again Χρίστο, 2008, σκην.-Σταύρος Καπλανίδης, δ/νση φωτό-Δ. Θεοδωρόπουλος
-
Κούνδουρος, οδύσσειες σωμάτων, 2010, σκην.-Αντώνης Μποσκοΐτης, δ/νση φωτό & συμπαραγωγός -Δ. Θεοδωρόπουλος
-
07-01-2011, the last rehearsal, 2011, σκην. & δ/νση φωτό-Δ. Θεοδωρόπουλος
-
Κατερίνα Γώγου, για την αποκατάσταση του μαύρου, 2012, σκην.-Αντώνης Μποσκοΐτης, δ/νση φωτό & συμπαραγωγός-Δ. Θεοδωρόπουλος
-
Lucas Sideras, Aphrodite’s child, 2012, σκην. & δ/νση φωτό-Δ. Θεοδωρόπουλος
καθώς και προσωπικές επιλογές από την ιστορία του σύγχρονου ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας:
Διδάσκει ο Διδάσκει ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, Διευθυντής φωτογραφίας, Επ. Καθηγητής ΑΠΘ, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Κινηματογράφου
ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ ΠΛΕΟΝ
(09.00 -12.00) σεμινάριο/workshop: ΦΩΤΟΓΡΑΦIΚΗ ΕΙΚΟΝΑ: IΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΠΛΕΟΝ
Η φωτογραφική τέχνη σε έξι ημέρες. Οι βασικοί σταθμοί στη ιστορία της, η σχέση της με τα εικαστικά, η σημερινή κατάσταση. Αλλά και η φωτογραφική τέχνη στην πράξη με εξηγήσεις για τη φωτογραφική τεχνολογία, φωτογραφικές ασκήσεις και κριτική φωτογραφιών των συμμετεχόντων. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν:
-
Η τεχνολογία της φωτογραφικής κάμερας.
-
Η κάμερα και ο φωτογράφος. Οι αποφάσεις του φωτογράφου πριν το κλικ.
-
Ο φωτογράφος και η εικόνα. Το μήνυμα, το σύμβολο, η καταγραφή.
-
Από τη δαγκεροτυπία στις αρχές του 20ου αιώνα. Η φωτογραφική εικόνα ως νέο μέσο αναπαράστασης, καταγραφής και αφήγησης. Οι απαρχές και η διαμόρφωση της φωτογραφικής εικόνας. Η φωτογραφική εικόνα και τα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και 20ου αιώνα.
-
Η φωτογραφική εικόνα και θεωρία έως το 1935. Ο Alfred Stieglitz, o Eugene Atget και οι αντιλήψεις γύρω από την «καλλιτεχνική» φωτογραφία. Το ιδεολογικό περιεχόμενο της «Νέας Αντικειμενικότητας», η διαμόρφωση της κοινωνικής φωτογραφίας (Lewis Hine, FSA), ο Σουρεαλισμός και η Ρωσική Πρωτοπορία.
-
Η φωτογραφική εικόνα από το 1936 έως το 1945/50. Henri Cartier Bresson και Robert Capa. To Magnum και το φωτορεπορτάζ. Η Ελληνική φωτογραφία.
-
Η εξέλιξη της φωτογραφικής εικόνας μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Φωτογραφία, καλλιτεχνικά κινήματα και πολυμεσική τέχνη. Φωτογραφία, video και η κυριαρχία της ψηφιακής εικόνας.
Διδάσκουν οι ΕΥΗ ΣΑΜΠΑΝΙΚΟΥ, αν. καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Πολιτισμού του 21ου αιώνα ΤΠΤΕ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΠΕΤΕΑΣ, λέκτορας Σκηνοθεσίας και Σεναριογραφίας ΤΠΤΕ (με Μaster of Arts στη Φωτογραφία από το Goldsmiths University of London)
(12.00 -15.00) σεμινάριο/workshop: ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚHΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
ΔΕΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΠΛΕΟΝ
Το Photoshop όπως δεν το έχετε ακούσει ποτέ, πέρα από επιφανειακά μικροκολπάκια και «tips». H διόρθωση, βελτίωση, επεξεργασία και διαχείριση ψηφιακών εικόνων σε πανεπιστημιακό επίπεδο, με το βάθος και την ολιστική προσέγγιση που είναι αναγκαία για να μην την ξεχάσετε ποτέ. Ο κάθε συμμετέχων μπροστά στο δικό του PC workstation αναλύει και δοκιμάζει πρακτικές και τεχνικές χρήσης.
Το περιεχόμενο των μαθημάτων περιλαμβάνει διαλέξεις και ασκήσεις πάνω στα:
- Ανάλυση βασικών χαρακτηριστικών ψηφιακής εικόνας όπως: απόκτηση εικόνας, εικονοστοιχείο (pixel), βάθος εικόνας, ανάλυση εικόνας, είδη εικόνων, μέγεθος αρχείου.
- Βασικές αρχές συμπίεσης ψηφιακής εικόνας, αποθήκευση για το διαδίκτυο, είδη αποθήκευσης (format)
- Βασικές αρχές ψηφιακής τοπικής επεξεργασίας εικόνας που περιλαμβάνουν: Διόρθωση φωτισμού, επεξεργασία ιστογράμματος, ισορροπία φωτισμού, δυαδικοποίηση εικόνας
- Γεωμετρικοί μετασχηματισμοί σε ψηφιακή εικόνα όπως: Αλλαγή διαστάσεων, περιστροφή, στρέβλωση, διόρθωση προοπτικής, η έννοια της παρεμβολής (Δικυβική, διγραμμική)
- Μαθηματικές πράξεις και μορφολογία ψηφιακής εικόνας όπου θα αναλυθούν: Φίλτρα, μάσκες, αναγνώριση ακμών, διόρθωση θορύβου, καλλιτεχνικά φίλτρα, unsharp masking, όξυνση εικόνας
- Ειδικά θέματα επεξεργασίας εικόνας όπως: ειδικά εφέ, στεγανογραφία, υδατογραφήματα.
Διδάσκει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, μόνιμος επίκουρος καθηγητής Πληροφορικής με έμφαση στην Ανάλυση και Επεξεργασία Εικόνας ΤΠΤΕ.