Παιδαγωγική Πολιτισμού και Μουσικής στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση - ArtsPreschoolEdu2024
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ - ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ - ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ: ΝΙΚΟΣ ΠΡΑΚΟΥΡΑΣ (Λογοπεδικός- Λογοθεραπευτής)
ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΟΜΑΔΑΣ (Χαλκίδα, Σάββατο 6 Ιουλίου, 9.30 π.μ. - 11.00 π.μ.)
https://www.logotherapeiaxalkida.gr/
Αναπτυξιακά Ορόσημα για παιδιά στην Προσχολική Ηλικία 2 έως 5 ετών
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ: ΝΙΚΟΣ ΤΑΨΗΣ
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Επίσκεψη σε Ψηφιακό Μουσείο: Εφαρμογές εικονικών μουσείων- εικονική περιήγηση σε ψηφιακούς εκθεσιακούς χώρους
Τα ψηφιακά μουσεία είναι προσομοιώσεις εκθεσιακών ή μουσειακών χώρων, με τη βοήθεια εργαλείων εικονικής πραγματικότητας, που αξιοποιούνται, είτε για ψηφιακή εξ αποστάσεως περιήγηση, είτε ως βοήθημα για τη στήριξη της αφήγησης και την ενίσχυση της μαθησιακής εμπειρίας. Οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα περιηγηθούν ενδεικτικά σε επιλεγμένα εικονικά μουσεία, με διαφορετικές εφαρμογές, ώστε να γνωρίσουν τις δυνατότητες και τους περιορισμούς αυτών των περιβαλλόντων.
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Δημιουργία Εικονικού Μουσείου
Κύριος στόχος του εργαστηρίου είναι η εισαγωγή στον τρόπο δημιουργίας εικονικών χώρων από εκπαιδευτικούς για να χρησιμοποιηθούν για την παρουσίαση έργου των μαθητών, ή για τη χρήση στη μαθησιακή διαδικασία. Η χρήση σε μαθησιακές διαδικασίες, μπορεί να διευκολύνει την ανάπτυξη της φαντασίας των παιδιών, αλλά και να ενισχύσει τις ψηφιακές τους δεξιότητες. Στην προσχολική ηλικία ενδείκνυται η χρήση εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας από παιδιά μέσω tablet. Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες θα δημιουργήσουν ένα δικό τους εικονικό δωμάτιο μέσω δωρεάν διαδικτυακής εφαρμογής. Συνιστάται οι συμμετέχοντες/ουσες να έχουν στη διάθεσή τους Laptop, ή Tablet με σύνδεση στο διαδίκτυο. Εναλλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν smartphone.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΡΙΑ: ΕΒΙΤΑ ΑΓΓΕΛΗ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΕΓΑΡΜΟΓΕΣ
Η αξιοποίηση της θεατρικής Κούκλας ως εκπαιδευτικό εργαλείο στην ανάπτυξη του μουσικού και θεατρικού γραμματισμού
Μέσα από ένα πλούσιο ρεπερτόριο παιδικών τραγουδιών, ποιημάτων και λογοτεχνικών κειμένων παρουσιάζονται κουκλοθεατρικές δραστηριότητες διαμορφωμένες για παιδιά νηπιακής και μεταβρεφικής ηλικίας που εστιάζουν στην ρυθμική αγωγή, στη μουσική καλλιέργεια, στην ανάπτυξη του λεξιλογίου και στην αισθητική αντίληψη. Οι συμμετέχοντες/ούσες έρχονται σε επαφή με τα είδη και τη μεθοδολογία του κουκλοθέατρου, με τεχνικές αξιοποίησης της φωνής και γενικότερα των εκφραστικών τους μέσων με σκοπό να διανθίσουν την εργαλειοθήκη τους και να ενσωματώσουν τη μουσική και το κουκλοθέατρο σε κάθε Θεματικό Πεδίο. Στο εργαστήρι παρουσιάζονται είδη θεατρικής κούκλας και φιγούρες παραδοσιακού και σύγχρονου θέατρου σκιών καθώς και οι τεχνικές κατασκευής και εμψύχωσής τους. Tip Έκπληξη! Σύντομη κατασκευή φιγούρας Θέατρου σκιών
Ο ρόλος της «θεατρικής κούκλας» στην Ειδική Αγωγή και τη θεραπεία. Ατομικές και Ομαδικές δραστηριότητες Εμψύχωσης με αντικείμενα αναφοράς
Το Θεραπευτικό Κουκλοθέατρο ως ένα είδος δημιουργικής θεραπείας μπορεί να αξιοποιηθεί σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ατομικά και ομαδικά, προσφέροντας ενταξιακές πρακτικές που στοχεύουν στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της ισχυρής αυτοαντίληψης και της ανάπτυξης θετικής αυτο-εικόνας αλλά και σε ποικίλα θεραπευτικά αποτελέσματα όπως η σωματική, συναισθηματική, κοινωνική αποκατάσταση και θεραπεία. Τα προτεινόμενα Σχέδια Μαθήματος βασίζονται στους στόχους και τις επιδιώξεις του Αναλυτικού Προγράμματος για μαθητές/τριες Μη Τυπικής Ανάπτυξης και έχουν καλλιτεχνικό προσανατολισμό με έμφαση την κινητική, θεατρική και μουσική αγωγή.
Εργαστήρι με γονείς για … ζαβολιές!
Εμπνευσμένοι από τους ήρωες της παράστασης «Το κουδουνάκι» το παιδί και ο γονέας γίνονται μια ομάδα και μαζί κατασκευάζουν μια γαντόκουκλα. Πριν την κατασκευή παρουσιάζεται μια σύντομη κουκλοθεατρική ιστορία με γαντόκουκλες προκειμένου να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες με το κουκλοθέατρο και τη διαδικασία της εμψύχωσης της θεατρικής κούκλας. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα αποφασίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που θέλει να δώσει στη θεατρική κούκλα που θα δημιουργήσει.
Ακολουθώντας το αρχικό σχέδιο ξεκινάμε τη διαδικασία της κατασκευής, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να το διανθίσουν με ιδέες που προκύπτουν. Για την κατασκευή απαιτείται πληθώρα υλικών τα οποία διατίθενται από το εργαστήρι.
Οι συμμετέχοντες/ουσες μπορούν προαιρετικά να έχουν το δικό τους ψαλίδι και ένα κομμάτι ύφασμα της αρεσκείας τους διαστάσεων 40x40. Διάρκεια εργαστηρίου: 90 λεπτά περίπου
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΡΙΑ: ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΤΣΕΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ
Εδραίωση μουσικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία με βάση το Μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα Kodály.
Το Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Kodály είναι διαδεδομένο παγκοσμίως κυρίως χάρη στην αποτελεσματική του χρήση στην προσχολική ηλικία και δικαίως, καθώς προσφέρει μια πληθώρα εργαλείων στον μουσικό / νηπιαγωγό με τα οποία σε μια εντελώς παιδοκεντρική προσέγγιση παγειώνει τα βασικά μουσικά ζητούμενα του παλμού και της μελωδικής κατεύθυνσης, την δεξιότητα της ενεργητικής ακρόασης και της ορθής φώνησης καθώς και την γνώση μιας τεράστιας γκάμας παιδικού ρεπερτορίου. Η ασυνείδητη ανάπτυξη των παραπάνω στοιχείων θέτει θεμέλια για την εξέλιξη της ενεργητικής μουσικής εκπαίδευσης στην σχολική ηλικία και εδραιώνει μια βαθιά αγάπη για την μουσική πράξη, η οποία θα συνοδεύει το παιδί ως την ενήλικη ζωή του. Στόχος του εργαστηρίου είναι να θέσει τα ουσιώδη μουσικά ζητήματα προς προσέγγιση στην μουσική αγωγή της προσχολικής ηλικίας, να προσφέρει μια γκάμα πολυχρηστικών δραστηριοτήτων και την μεθοδολογία που τα συνοδεύει και να παρουσιάσει ένα βασικό ρεπερτόριο κατάλληλο για την νηπιακή ηλικία.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΡΙΑ: ΕΥΑ ΜΠΑΡΛΙΑ
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
«Think Tank» e-Μουσικής Πληροφορίας: Ενδυναμώνοντας την πολιτιστική μνήμη.
Σε έναν κόσμο που συνεχώς διευρύνεται και συνεχώς «μικραίνει» η ενδυνάμωση της πολιτιστικής μνήμης είναι ζωτικής σημασίας. Μέσα από την πολιτιστική μας κληρονομιά, διαμορφώνουμε την ατομική και συλλογική μας ταυτότητα, ενώ παράλληλα ενισχύεται η κοινωνική συνοχή αφού μοιραζόμενοι ιστορίες και παραδόσεις, χτίζουμε γέφυρες επικοινωνίας και ενισχύουμε τον αλληλοσεβασμό. Η ενδυνάμωση της πολιτιστικής μνήμης προωθεί όμως και τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, αφού είναι μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για νέες δημιουργίες. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ενδυνάμωση της πολιτιστικής μνήμης μέσα από την ένταξη της παραδοσιακής μουσικής (ελληνικής και ξένης) στη μαθησιακή διαδικασία. Αρχικά θα γίνει μια διερεύνηση σχετικά με τις πηγές όπου μπορεί να αναζητηθεί πληροφορία σχετικά με τη μουσική παράδοση (ελληνική και ξένη) και το πώς μπορεί αυτή να αξιολογηθεί προς χρήση, με βάση την ανάπτυξη των φωνητικών και κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών προσχολικής ηλικίας. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες θα εμπλακούν ενεργά στη δημιουργία μουσικοκινητικής δραστηριότητας πάνω σε παραδοσιακό τραγούδι της επιλογής τους
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΡΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΑΝΟΥ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Ειδική Μουσική Παιδαγωγική: Μεθοδολογίες παρέμβασης. Εργαστηριακές εφαρμογές.
Στόχος του Εργαστηρίου είναι να παρουσιάσει τον ρόλο της μουσικής στην Ειδική Παιδαγωγική. Η βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφέρει ότι η μουσική στον χώρο της Ειδικής Παιδαγωγικής αποτελεί ανεξάρτητο γνωστικό αντικείμενο στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά λειτουργεί και ως μέσο θεραπείας και αγωγής. Στην Ειδική Παιδαγωγική, η εκπαιδευτική πράξη στοχεύει στην συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας με απώτερο σκοπό την ένταξη και ενσωμάτωση κάθε ατόμου στην κοινωνική ζωή με αυτονομία και ίσες ευκαιρίες. Βασική αρχή στο μάθημα της μουσικής, συνεπώς, είναι να εξυπηρετούνται οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε μαθητή, με αποτέλεσμα η μουσική διδασκαλία να σχεδιάζεται και να διαμορφώνεται με εξατομικευμένη στοχοθεσία. Η Θεματική Ενότητα με σχετική βιβλιογραφία, θα δώσει στους συμμετέχοντες την δυνατότητα να γνωρίσουν τις αρχές που ακολουθεί ο μουσικοπαιδαγωγός που επιθυμεί να διδάξει μουσική σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η Μουσικοκινητική Αγωγή Orff : μια προσέγγιση με εφαρμογές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Οι αρχές της ΜΚΑ Orff οικοδομούνται σε τρεις πυλώνες: τον καλλιτεχνικό, τον παιδαγωγικό και ανθρωπιστικό. Με μέσα τη μουσική, την κίνηση και τον λόγο που ενώνονται με το στοιχείο του ρυθμού οι μαθητές αλληλεπιδρούν μέσα σε μια ομαδική και συνεργατική διδασκαλία με όφελος που αφορά σε όλους τους τομείς: γνωστικό, ψυχοκινητικό και κοινωνικοσυναισθηματικό. Αναπτύσσεται η ατομικότητα και υποστηρίζεται η μοναδικότητα και η διαφορετικότητα. Κάθε παιδί βρίσκει τον δικό του τρόπο να εκφραστεί, να δημιουργήσει και να αναπτύξει την αυτενέργεια και την αυτοεκτίμηση του. Με ειδικά σχεδιασμένες διδασκαλίες, που ανταποκρίνονται στις ικανότητες του κάθε παιδιού και με έμφαση στην έννοια του καθολικού σχεδιασμού στην εκπαιδευτική διαδικασία, η ΜΚΑ Orff μοιράζεται κοινές επιδιώξεις και στρατηγικές με την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.