Παιδαγωγική Πολιτισμού και Μουσικής στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση - ArtsPreschoolEdu2024

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
4 Ιουλ 2024 έως 7 Ιουλ 2024
Χαλκίδα

Το Θερινό Σχολείο (Θ.Σ.) ArtsPreschoolEdu2024 (01/07-12/07/2024) διοργανώνεται από το Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και θα πραγματοποιηθεί στην Χαλκίδα από τις 4 Ιουλίου έως τις 7 Ιουλίου 2024 για τα βιωματικά διά ζώσης εργαστήρια και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις (με προαιρετική παρακολούθηση για τους συμμετέχοντες).

Προσφέρεται η δυνατότητα παρακολούθησης του σύγχρονα και ασύγχρονα μέσα από ειδικούς συνδέσμους παρακολούθησης, τα οποία αναρτώνται στο e περιβάλλον του Aegean Moodle του Πανεπιστημίου Αιγαίου από τις 1 έως τις 12 Ιουλίου, περίοδο υλοποίησης του θερινού Σχολείου. 

ΦΟΡΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ (μπορείτε στην φόρμα να εκδηλώσετε το ενδιαφέρον σας)

Καθώς αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η ενσωμάτωση των Παραστατικών Τεχνών με έμφαση στην Πολιτιστική και Μουσική Παιδεία έχει εμβληματικά θετική επίδραση στην προσχολική και πρωτοσχολική ηλικία, μια ευρεία ποικιλία μορφών τους μπορεί να συμβάλλει στην αξιοσημείωτη γνωστική, συμπεριφοριστική και πολιτισμική εξέλιξη τους. Το Θ.Σ. ArtsPreschoolEdu2024 στοχεύει στο να προσφέρει ένα υψηλού επιπέδου πρόγραμμα σπουδών με γνώσεις και εφόδια σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο κομβικής σημασίας προκειμένου οι συμμετέχοντες/-ούσες να κατανοήσουν, να εμβαθύνουν, να αναστοχαστούν αλλά και να ασκηθούν στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη αντίστοιχων πρακτικών στην Προσχολική και Πρωτοσχολική Εκπαίδευση με έμφαση στην ψυχοκινητική και μουσική δραστηριοποίησή των συμμετεχόντων/ουσών, με προτεινόμενες παρεμβάσεις μέσα από τις Παραστατικές Τέχνες, την Εκπαίδευση για/στον Πολιτισμό και την Μουσική. Η παρακολούθηση του οδηγεί στην απόκτηση 5 ECTS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων).

Ειδικός στόχος είναι η ενδυνάμωση, η εξοικείωση και η συνθετική ικανότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσα από προγράμματα τέχνης με απώτερο σκοπό την δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας ως προς την επικοινωνία μεταξύ των παιδιών και των εκπαιδευτικών/ παιδαγωγών/εμψυχωτών και περισσότερη κινητοποίηση για δράση και βελτιώσεις σε βιο-σωματικό, ψυχοκινητικό και αισθητικό επίπεδο. Πρόκειται για ένα πλήρες διδακτικό πακέτο που αξιοποιεί τη θεωρία και πλαισιώνει σε μια οργανωμένη δομή τα ειδικά γνωστικά αντικείμενα που θα διδαχθούν μαζί με τις ψυχοπαιδαγωγικές θεωρίες αλλά και τη διδακτική μεθοδολογία που θα εφαρμοσθούν.

Το Θ.Σ.  ArtsPreschoolEdu2024 αξιοποιεί την εμπειρία επιστημόνων από τον χώρο των Παραστατικών Τεχνών, της Μουσικής Επιστήμης και της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης αλλά και ειδικούς επιστήμονες καθώς περιλαμβάνει θεωρητικά και εφαρμοσμένα μαθήματα με στόχο την ενίσχυση της ολιστικής ανάπτυξης των παιδιών, τα οποία σχεδιάστηκαν στη βάση θεμελιωδών θεωριών της ανάπτυξης και ειδικότερα των θεωριών κινήτρων, της θετικής ψυχολογίας και των προσεγγίσεων για την ενιαιοποίηση του ΡΥΘΜΟΥ-ΛΟΓΟΥ-ΚΙΝΗΣΗΣ-ΕΙΚΟΝΑΣ στην Προσχολική Αγωγή δια των Τεχνών. Με κοινή συνισταμένη το ανθρώπινο σώμα και τη φωνή αλλά και ανάλογα λειτουργικά και εκφραστικά εργαλεία (όπως τα εικονικά και πολυτροπικά – πολυμεσικά περιβάλλοντα) αναδεικνύονται άξονες όπου με την κατάλληλη αξιοποίησή τους γίνεται εφικτή η χρήση ειδικά επιλεγμένων πρακτικών από τους/τις συμμετέχοντες/-ούσες.

Οι συμμετέχοντες/-ούσες αναμένεται να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στα εκπαιδευτικά τους περιβάλλοντα, στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, καθώς και στην αντιμετώπιση πιο συγκεκριμένων προσωπικών υποθέσεων. Μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων επικοινωνιακών, σωματικών και κοινωνικοπολιτιστικών δεξιοτήτων, θα μπορούν να χρησιμοποιούν το σώμα και τη φωνή τους με ευχέρεια, όχι μόνο για κοινωνικούς, αλλά και για επαγγελματικούς και ακαδημαϊκούς σκοπούς. Επιπλέον, αναμένεται να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σε πιο συγκεκριμένες πτυχές της Ειδικής Αγωγής και των Τεχνών σε διάφορες πολιτιστικές και ακαδημαϊκές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις.

Τα επιθυμητά μαθησιακά αποτελέσματα περιγράφονται ανά τάξη/επίπεδο παρακάτω:

• να διδάσκουν με μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή / και αναπηρία (ειδικότητα Μουσικής),

• να διαχειριστούν μία σχολική τάξη σε Γενικά και Ειδικά Σχολεία (ειδικότητα Μουσικής),

• να δημιουργήσουν σχέση ευαισθητοποιημένης διδασκαλίας για συγκεκριμένες μορφές Τεχνών,

 • να χρησιμοποιούν διαφοροποιημένες προσεγγίσεις, για να έχουν αποτελεσματικότητα

• να σχεδιάζουν διδακτικές προσεγγίσεις για την πολιτιστική εκπαίδευση,

• να γνωρίζουν τις βασικές αρχές, τους στόχους και τα μέσα της Μουσικοκινητικής Αγωγής 

• να αποκτήσουν απαραίτητη γνώση, δεξιότητες και εμπιστοσύνη στο σχεδιασμό και ανάπτυξη περιβαλλόντων δημιουργικότητας και συνεργασία σε μικρές και μεγαλύτερες ομάδες, σε συγκεκριμένο χώρο και διαδικτυακά,

• να αυτοαξιολόγησουν και να επανασχεδιάσουν την εκπαιδευτική διαδικασία με βάση την εξέλιξη των παιδιών 

• να προβληματιστούν σε ζητήματα που χρειάζεται να ερευνηθούν στο χώρο του Πολιτισμού

Στο τέλος κάθε μαθήματος, οι συμμετέχοντες αναμένεται να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στα εκπαιδευτικά τους περιβάλλοντα, στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, καθώς και στην αντιμετώπιση πιο συγκεκριμένων προσωπικών υποθέσεων. Μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων επικοινωνιακών, σωματικών και κοινωνικοπολιτιστικών δεξιοτήτων, θα μπορούν να χρησιμοποιούν το σώμα και τη φωνή τους με ευχέρεια, όχι μόνο για κοινωνικούς, αλλά και για επαγγελματικούς και ακαδημαϊκούς σκοπούς. Επιπλέον, αναμένεται να επεκτείνουν τις γνώσεις τους σε πιο συγκεκριμένες πτυχές της Ειδικής Αγωγής και των Τεχνών σε διάφορες πολιτιστικές και ακαδημαϊκές εκδηλώσεις όταν επιστρέψουν στις κοινότητές τους.

Το Θερινό Σχολείο στοχεύει στη δημιουργία μιας κοινότητας μάθησης με έντονη αλληλεπίδραση και έμφαση στην πρακτική εξάσκηση. Έχουν προσδιοριστεί συγκεκριμένα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα και αντίστοιχες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για όλους τους συμμετέχοντες που μπορούν να προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά πεδία.